Ihmiset usein ajattelevat että se on jotain väärää joka pitää yrittää häätää pois ja kieltää, keksiä jotain hauskaa tilalle. Ei. Jos on ikävä jotain ihmistä tai paikkaa, se kertoo tunteen syvyydestä, että on elänyt väkevästi, tuo paikka tai ihminen on sydämessäsi, ja niin sitä ei voi menettää. Mitään arvokasta ei voi menettää. Kukaan ei voi ottaa sitä pois (Leena Rantanen)."

Minä en koskaan ole yksin, kun minulla on Kirjeitä Aurooralle. Eikä kirjoittaminen voi koskaan tuntua turhalta, kun luen kirjeitä pienelle tytölle, minun parhaalle ystävälleni.

On ihmisiä, joita minä kannan aina mukanani. Lapsuudenystävä. Exä. Ystävä. Minä olen unohtanut kaiken raastavan, minä muistan vain loputtoman kesän, ne kesät, näiden ihmisten kanssa. Minulla on sydän täynnä rakkautta. Mutta nämä rakkaistani kuuluvat menneisyyteen, ja niin saa ollakin. Lapsuudenystävä, liian sairas ihmissuhde, liian holistinen, liian monta kertaa, ei enää, ei koskaan. Mutta minä rakastan sitä tyttöä, kaksoissiskoani. Verisiskoa. Exä, ihminen jonka kanssa olin ensimmäistä kertaa onnellinen, jonka kanssa aloin tervehtyä, jonka kanssa kaikki oli mahdollista, kaikki oli taivaallista. Ja helvetillistä. Nyt naimisissa; lasten nimiä en halua tietää, sillä muistan vielä yhteisillemme varatut... Ystävä, joka teki ihmissuhteemme säännöt selviksi heti alkuunsa. Meidän ystävyytemme ei ollut ehdotonta, eikä minusta muuhun ole. Ei rakkaus ole kauppatavaraa, vastalahja, se joko on tai ei ole, riippumatta sopimuksista, riippumatta mistään, ehdoitta, tai sitten ei. Minä rakastan sitä naista. Mutta kaiken surun olen surrut jo pois.


Minä en olisi minä ilman kaikkea sitä kauneutta ja rakkautta.
Anteeksi antaminen ei kuitenkaan riitä uudeksi mahdollisuudeksi. Ymmärrän syyt ja motiivit, rakastan ehkä aina, mutta minun elämässäni ei ole tilaa... Silti, kunpa minuakin muistettaisiin hyvällä.

Minä en tukahduta kaipausta ahdistavaksi möykyksi vaan muistelen inside-hetkiä sanatonta ymmärrystä yhteistä suuntaa rajatonta riemua pohjatonta kauneutta hetkellistä ikuisuutta.

Eikä rakkaus lopu koskaan kesken.