käsittämätöntä, kuinka paljon onnistun turhautumaan 90 minuutin aikana jonkun puhuessa aiheesta joka mua kiinnostaa. diiba daabaa aiheen vierestä, istun ja kuuntelen toisella korvalla kun voisin sen sijaan itse paneutua asiaan, lukea ja surffata ja hypätä yli kaikki epäolennaiset rönsyilyt. mä en pysty vastaanottamaan tietoa passiivisesti. nytkin se luki meille pitkät pätkät jotain omaelämänkertaa joka on tarkoitettu luettavaksi, ei kuunneltavaksi. ajatus herpaantuu, haluaisin niin vaan liueta paikalta mutta meitä on viisi ryhmässä ja ovi luennoitsijan selkäpuolella, en kerta kaikkiaan kehtaa. viisi opiskelijaa mutta proffa vetää kuin massaluentoa! ja mä en vaan suostu nielemään mitään ilman että saan itse pureksia sen läpi, keskustella, kommunikoida, verrata muuhun, hakea ristiviitteitä, päättää ketä pidän auktoriteetteina ja mikä taas on selvää sheebaa.

jos mä ikinä vedän luentoja niin:
-suunnittelen kurssin etukäteen ja teen monistenipun jonka jaan ekalla kerralla. mä en kestä tätä irtopaperin määrää ei pysty ei kykene ei vittu.
-otan kontaktia kuulijoihin enkä puhele yksinäni ja sopeutan luennon siihen mikä ihmisiin uppoaa.
-kun kysyn kysymyksiä en hae yhtä ainoaa oikeaa vastausta vaan näkökulmia ja perusteltuja kommenteja, jopa mielipiteitä. tää ei ole putkiaivomatikkaa, ei joko tai vaan sekä että.
-suhtaudun kysymyksiin mielenkiinnon ilmauksina enkä häiriötekijänä.
-mua kiinnostaa oppiiko joku jotain tai saako joku jostain jotain irti.
-kerron kunkin kerran aiheet etukäteen niin ettei tarvitse saapua paikalle jollei tippaakaan kiinnosta.
-en ota henkilökohtaisena loukkauksena jos jollain on päällekäisiä kursseja tai muita menoja vaan annan mahdollisuuksia korvata paikallaoloa itseopiskelulla. jopa: tarjoan mahdollisuuden suorittaa koko kurssin tenttimällä!
-otan huomioon että opiskelijat saattaa tietää joistain aiheista enemmän kuin minä itse. en leiki jumalaa. en myöskään esitä omia mielipiteitäni faktana.
-en katso akateemiseksi nappisuoritukseksi kritiikitöntä kaiken sanotun ylöskirjoittamiseta totuutena ja sen papukaijamaista toistoa esseessä tai tentissä.

tai vaihtoehtoisesti kieltäydyn kaikesta face-to-face kommunikoinnista (=kommunikoimattomuudesta!!!) ja siirryn opiskelemaan ja opettamaan vain ja ainoastaan nettiin. hermo menee stn.