on huone. minun huoneeni.
(kuusi vuotta me asuimme yhdessä.)
ja huoneessa ujeltaa, kunnes tilkitsen vedon aanelosella -
ei, ei täällä kylmä ole, eikä enää ujellakaan.
minun huoneeni.
(kuten granadassa: minun, ei meidän; minun.)
minun hedelmäni.
(hedelmäpuitten reunustama kaari. inksa. vattuniemi.)
minun orkideani, minun menneisyyteni.
minun eteeriset öljyni toiveikkaina ihosta.
minun radioni kiinni.

(puoli vuotta ihanan tytön kanssa.
puolitoista vuotta epäuskottavan sinisten vuorten juurella.
seitsemäntoista vuotta merellisessä kivenlahdessa.
sama kivenlahti, jälleen.
neljännesvuosisadan ympyrä on täynnä, ja katso, kuinka kauas olen päässyt: mahtavat kaksi kilometriä!
mitäpä siitä, ehkä joskus on palattava juurilleen.
ehkä lippu olisi nyt vain pako..? uskallusta vai pelkuruutta, ja onko niillä jotain eroa?)

minun kaihtimeni, katkaisijani, koneeni, kaukosäätimeni -
enkä tiedä kuinka haluan niiden olevan.
kaihtimet raollaan? ihan sama. tunnin päästä ne on jo suljettava.
valot päällä, poissa? ihan sama. ollaan juuri sillä rajalla.
kone? kyllä, se pitää minulle seuraa.
televisio? enpä tiedä, taidan valita rikoksen ja rangaistuksen,
ei viisuja voi katsoa selvinpäin.
koiran kuppi tyhjillään? ihan sama. koira nukkuu, ei sen ole nälkä eikä tarve ulos.
...
kun ei ole mitään mistä neuvotella
ja voin kääntää kaiken kuten haluan,
jointin kenties, vain itselleni,
ei ketään sanomassa juuta eikä jaata,
en tiedä kuinka asiat haluan.
...
me puhuimme tänään kvanttifysiikasta.
kerro minulle siitä lisää niin ehkä tiedän enemmän?
...
minun on vaikea uskoa että tämä huone todella on minun.
nyt. juuri nyt se on minun. mutta maailmassa on vielä meitä.
vaikka tämä "me" onkin jotakin vielä määrittämätöntä, uutta; haurastako? en tiedä, toivottavasti ei.
...
some day.
huoh.